KAZANIMLAR
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı çözüm yollarının tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİLERİ
Belirsizlikle Baş etme, Hata Ayıklama, Çözümü Değerlendirme, Algoritmik Düşünme
ANAHTAR KELİMELER
Yönergeleri Takip Etme, İşlem Basamakları
MATERYALLER
5.2.3.A1- Harita
HAZIRLIK
5.2.3.A1- Harita görseli çoğaltılarak iki öğrenciye bir tane olacak şekilde dağıtılır.
Sınıf mevcudu az ise öğrencilere harita dağıtılmadan tahtadaki görsel kullanılarak da etkinlik yaptırılabilir.
UYGULAMA
1. Öğrencilere aşağıdaki açıklamayı yapın.
Şimdi sizinle adres tarifi ile ilgili bir etkinlik yapacağız. Bu etkinliğe göre turistik bir şehirde, bir otelde konaklıyorsunuz. Sizinle aynı otelde kalan bir turist size şehir merkezinde bulunan heykele gitmek istediğini, ancak yolu bilmediğini söylüyor. Ne dersiniz? Yolu tarif edebilir misiniz?
Elbette bu aşamada yolu tarif etmek sizin için biraz zor. Çünkü şehrin planıyla ilgili bir fikriniz yok. Bu aşamada bize bir harita lazım.
2. Haritayı öğrencilerle paylaşın. Siyah beyaz haritadan her iki kişi için bir tane çoğaltarak öğrencilere dağıtın. Dilerseniz renkli harita görselini tahtaya da yansıtabilirsiniz. Öğrencilerin harita
üzerinden çok farklı yollar tarif edebileceklerini unutmayın. Bu haritaya bakarak bir çoğunuz yolu tarif edebilir. Şimdi boş bir kâğıda turistin heykele ulaşmak için, hangi basamakları takip etmesi
gerektiğini sıralı ve numaralı bir şekilde yazalım.
3. Öğrencilere belirli bir süre verilerek yönergeleri yazmaları beklenir. Aynı sırada oturan öğrenciler birbirlerinin yönergelerinin doğruluğunu ellerindeki harita görseli üzerinden test edebilir. Yönergelerde yanlışlık varsa düzeltir.
Şimdi ikili gruplar oluşturacağız. Bir öğrenci turist olacak ve eline haritayı alacak. Diğer öğrenci ise kendi yazdığı yönergelerini okuyacak. Turist olan öğrenci ise bu yönergeleri uygulayacak. Bakalım hepiniz heykele ulaşabilecek misiniz? Eğer heykele ulaşamazsanız, size okunan yönergelerin hangisinde yanlışlık olduğunu bulun ve yönergeyi düzeltin. Çalışmanızı tamamladıktan sonra rollerinizi değiştirerek arkadaşınızın yönergelerini test edin.
Örnek bir adres tarifi aşağıda verilmiştir:
1. Otelden çık.
2. Sola dön.
3. Sağ tarafında Kestane Sokak’ı görene kadar dümdüz ilerle.
4. Sağa dön ve Kestane Sokak’a gir.
5. Kestane Sokak boyunca dümdüz ilerle.
6. Heykeli karşında göreceksin.
4. Öğrencilere yine ellerindeki haritayı kullanacakları yeni bir senaryo verin. Bu kez yeni senaryodaki
bilgileri kullanarak turiste adres tarif etmelerini isteyin. Tariflerinin doğru olup olmadığını yine ikili
gruplar yardımıyla kontrol edebilirler.
Etkinliğimizin ilk bölümünü tamamladık. Şimdi elinizdeki haritayı kullanarak benzer bir etkinlik yapacağız. Ertesi sabah yine aynı turist size gelerek, şehrinizde bulunan müzeye gitmek istediğini ve hatıra olarak şehrinizden el yapımı süs eşyası almak istediğini söylüyor. Bostanlı Caddesi, sizin şehrinize özgü, el yapımı süs eşyalarının yapıldığı ve satıldığı turistik bir cadde. Siz de turiste yolu tarif ediyorsunuz ve müzeye giderken Bostanlı Caddesi’ne de uğramasını sağlıyorsunuz. Ancak tam bu sırada yapılan kazı nedeniyle Ozanlar Caddesi’nin birkaç gün boyunca yaya ve araç trafiğine kapatıldığını hatırlıyorsunuz. Şimdi bu bilgiler ışığında turiste yolu tarif edebilir misiniz?
5. Öğrencilere aşağıdaki açıklamalar eşliğinde hazır bir adres tarifi verin ve adres tarifini uygulayarak otele ulaşıp ulaşamayacaklarını test etmelerini sağlayın. Daha sonra ise “Sizce otele neden ulaşamadınız?” veya “Kaçıncı yönergede yanlışlık vardı?” gibi sorular sorarak adres tarifinde olan yanlışlığı bulmalarını sağlayın.
Şimdi ise biraz empati zamanı. Bu kez turist sizsiniz. Verilen tarife göre alışverişinizi yaptınız, müzeye ulaştınız. Otelinize dönmek istiyorsunuz. Müzeye gelirken biraz dolaştığınız için kafanız karıştı ve otelinize giden yolu müzedeki görevliye sordunuz. Görevli yol tarifini bir kâğıda yazarak size verdi. Bakalım bu yol tarifini kullanarak otelinize ulaşabilecek misiniz?
1. Müzeden çık.
2. Sola dön ve sokağın sonuna kadar ilerle.
3. Sola dön.
4. Sağ tarafında Karanfil Sokak’ı görene kadar ilerle.
5. Sağa dön ve Karanfil Sokak’a gir.
6. Karanfil Sokak’ın sonuna kadar ilerle.
7. Sola dön.
8. 400 m ilerlediğinde oteli sol tarafında göreceksin.
Otele ulaşamayacaklar çünkü yönergelerin 7. basamağında “Sola dön” ifadesi yerine “Sağa dön” ifadesi olmalıydı.
5.2.3 A ADRES HARİTA TARİFE İÇİN TIKLAYINIZ
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı çözüm yollarının tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.
BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİLERİ
Belirsizlikle Baş etme, Hata Ayıklama, Çözümü Değerlendirme, Algoritmik Düşünme
ANAHTAR KELİMELER
Yönergeleri Takip Etme, İşlem Basamakları
MATERYALLER
5.2.3.A1- Harita
HAZIRLIK
5.2.3.A1- Harita görseli çoğaltılarak iki öğrenciye bir tane olacak şekilde dağıtılır.
Sınıf mevcudu az ise öğrencilere harita dağıtılmadan tahtadaki görsel kullanılarak da etkinlik yaptırılabilir.
UYGULAMA
1. Öğrencilere aşağıdaki açıklamayı yapın.
Şimdi sizinle adres tarifi ile ilgili bir etkinlik yapacağız. Bu etkinliğe göre turistik bir şehirde, bir otelde konaklıyorsunuz. Sizinle aynı otelde kalan bir turist size şehir merkezinde bulunan heykele gitmek istediğini, ancak yolu bilmediğini söylüyor. Ne dersiniz? Yolu tarif edebilir misiniz?
Elbette bu aşamada yolu tarif etmek sizin için biraz zor. Çünkü şehrin planıyla ilgili bir fikriniz yok. Bu aşamada bize bir harita lazım.
2. Haritayı öğrencilerle paylaşın. Siyah beyaz haritadan her iki kişi için bir tane çoğaltarak öğrencilere dağıtın. Dilerseniz renkli harita görselini tahtaya da yansıtabilirsiniz. Öğrencilerin harita
üzerinden çok farklı yollar tarif edebileceklerini unutmayın. Bu haritaya bakarak bir çoğunuz yolu tarif edebilir. Şimdi boş bir kâğıda turistin heykele ulaşmak için, hangi basamakları takip etmesi
gerektiğini sıralı ve numaralı bir şekilde yazalım.
3. Öğrencilere belirli bir süre verilerek yönergeleri yazmaları beklenir. Aynı sırada oturan öğrenciler birbirlerinin yönergelerinin doğruluğunu ellerindeki harita görseli üzerinden test edebilir. Yönergelerde yanlışlık varsa düzeltir.
Şimdi ikili gruplar oluşturacağız. Bir öğrenci turist olacak ve eline haritayı alacak. Diğer öğrenci ise kendi yazdığı yönergelerini okuyacak. Turist olan öğrenci ise bu yönergeleri uygulayacak. Bakalım hepiniz heykele ulaşabilecek misiniz? Eğer heykele ulaşamazsanız, size okunan yönergelerin hangisinde yanlışlık olduğunu bulun ve yönergeyi düzeltin. Çalışmanızı tamamladıktan sonra rollerinizi değiştirerek arkadaşınızın yönergelerini test edin.
Örnek bir adres tarifi aşağıda verilmiştir:
1. Otelden çık.
2. Sola dön.
3. Sağ tarafında Kestane Sokak’ı görene kadar dümdüz ilerle.
4. Sağa dön ve Kestane Sokak’a gir.
5. Kestane Sokak boyunca dümdüz ilerle.
6. Heykeli karşında göreceksin.
4. Öğrencilere yine ellerindeki haritayı kullanacakları yeni bir senaryo verin. Bu kez yeni senaryodaki
bilgileri kullanarak turiste adres tarif etmelerini isteyin. Tariflerinin doğru olup olmadığını yine ikili
gruplar yardımıyla kontrol edebilirler.
Etkinliğimizin ilk bölümünü tamamladık. Şimdi elinizdeki haritayı kullanarak benzer bir etkinlik yapacağız. Ertesi sabah yine aynı turist size gelerek, şehrinizde bulunan müzeye gitmek istediğini ve hatıra olarak şehrinizden el yapımı süs eşyası almak istediğini söylüyor. Bostanlı Caddesi, sizin şehrinize özgü, el yapımı süs eşyalarının yapıldığı ve satıldığı turistik bir cadde. Siz de turiste yolu tarif ediyorsunuz ve müzeye giderken Bostanlı Caddesi’ne de uğramasını sağlıyorsunuz. Ancak tam bu sırada yapılan kazı nedeniyle Ozanlar Caddesi’nin birkaç gün boyunca yaya ve araç trafiğine kapatıldığını hatırlıyorsunuz. Şimdi bu bilgiler ışığında turiste yolu tarif edebilir misiniz?
5. Öğrencilere aşağıdaki açıklamalar eşliğinde hazır bir adres tarifi verin ve adres tarifini uygulayarak otele ulaşıp ulaşamayacaklarını test etmelerini sağlayın. Daha sonra ise “Sizce otele neden ulaşamadınız?” veya “Kaçıncı yönergede yanlışlık vardı?” gibi sorular sorarak adres tarifinde olan yanlışlığı bulmalarını sağlayın.
Şimdi ise biraz empati zamanı. Bu kez turist sizsiniz. Verilen tarife göre alışverişinizi yaptınız, müzeye ulaştınız. Otelinize dönmek istiyorsunuz. Müzeye gelirken biraz dolaştığınız için kafanız karıştı ve otelinize giden yolu müzedeki görevliye sordunuz. Görevli yol tarifini bir kâğıda yazarak size verdi. Bakalım bu yol tarifini kullanarak otelinize ulaşabilecek misiniz?
1. Müzeden çık.
2. Sola dön ve sokağın sonuna kadar ilerle.
3. Sola dön.
4. Sağ tarafında Karanfil Sokak’ı görene kadar ilerle.
5. Sağa dön ve Karanfil Sokak’a gir.
6. Karanfil Sokak’ın sonuna kadar ilerle.
7. Sola dön.
8. 400 m ilerlediğinde oteli sol tarafında göreceksin.
Otele ulaşamayacaklar çünkü yönergelerin 7. basamağında “Sola dön” ifadesi yerine “Sağa dön” ifadesi olmalıydı.
5.2.3 A ADRES HARİTA TARİFE İÇİN TIKLAYINIZ
Yorumlar
Yorum Gönder