HAZIRLIK
Ergonomi görselini akıllı tahta ya da
projeksiyon ile yansıtmak üzere hazır bulundurun. Etkileşimli tahta ya da
projeksiyon ile gösterme imkanınız yoksa görselin çıktısını alarak da etkinliği
uygulayabilirsiniz.
UYGULAMA
Öğrencilerden ikili gruplara
ayrılmalarını isteyin ve her gruba aşağıdaki durumlardan birinin yazılı olduğu
bir kâğıt verin.
Öğrencilerden biri
heykel diğeri heykeltıraş olur. Heykeltıraşların amacı kendilerine verilen
duruma/soruna göre heykelin beden formunu biçimlendirmektir. Öğrenciler
ellerindeki malzemeyi (heykeli) dilediği gibi kullanabilir.
Heykelin ellerini,
ayaklarını ya da bedenini diledikleri gibi biçimlendirebilirler. Heykeltıraşlar
heykellerini tamamladıktan sonra her ikili bulundukları yerde ya da tahtaya
(boş bir alana, sahneye) gelerek heykelini diğeröğrencilere gösterir.
Bu noktada gruplara işaret edin ve
onların durumla ilgili bir ifade söylemelerini isteyin.
Ör. “Uzun zamandır bilgisayar
başındayım, biraz dolaşsam iyi olacak. Keşke annem yemeğimi buraya getirse.
Boynum çok ağrıyor.” vb.
Etkinliği tamamlarken öğrencilerle
aşağıdaki sorulara yanıt arayın:
•• Bu heykele bakınca
ne görüyorsunuz? Heykel bize ne anlatıyor?
•• Sizce bu heykelin
bir sorunu var mı? Varsa nedir?
•• Sizce bu sorun
nasıl ortaya çıkmış olabilir?
•• Bu sorunun ortaya
çıkmaması için neler yapabiliriz?
Öğrencilere verilecek
durumlar/sorunlar
•• Kendisine yeni bir
bilgisayar alınan ve çok sevinen çocuk.
•• Büyük bir heyecanla
bilgisayarını kullanan çocuk.
•• Annesi yemeğe
çağıran ama oyun oynamaya dalmış çocuk.
•• Bilgisayar başında
yemek yiyen çocuk.
•• Bilgisayarı
bozulduğu ve oyun oynayamadığı için çok üzülen bir çocuk.
•• Uzun süre
bilgisayar kullandığı için boynu ağrıyan ve acı çeken çocuk.
•• Uzun süre
bilgisayar kullanan ve bilekleri ağrıyan çocuk.
•• Uzun süre
bilgisayar kullanan ve gözleri kızaran çocuk.
•• Bilgisayar başında
uyuyakalan çocuk.
Bir süre sonra öğrencilere “Bilgisayar
kullanırken nasıl oturmalıyız? Beden duruşumuz nasıl olmalı?
Bilgisayar kullanırken nelere dikkat
etmeliyiz?” diye sorun ve öğrencilerle birlikte bu soruların yanıtlarını arayın.
•• Dik oturmalıyız.
•• Kollar dirseklerden
90 derece kırılmalı.
•• Bilekler klavye
kullanırken desteklenmeli.
•• Ekran göz hizasına
gelmeli.
•• Ayaklar yerle temas
etmeli, yer ile temas etmediği durumda ayaklar desteklenmeli.
•• Koltuk yüksekliği
ayarlanabilir olmalı.
•• Ekrana yakından
bakılmamalı (50-70 cm).
•• Her bir saatlik
çalışma süresi sonunda 5 veya 15 dakikalık aralar verilmeli.
•• Ara verildiği
sırada gözler dinlendirilmeli (Kitap okumak ya da televizyon izlemek gibi
aktivitelerden kaçınılmalı.).
•• Ara verildiği
sırada hareketli egzersiz yapılmalı (Bisiklet sürme, yürüyüş, paten kaymak
gibi.).
Etkinlik sonunda öğrencilere
bilgisayar kullanırken fiziksel çevrenin nasıl olması gerektiğini sorun.
Öğrenci yanıtlarından hareketle
ergonominin ne olduğunu ve tanımını tahtaya yazın.
Ergonomi: Fiziksel çevrenin
insanın kullandığı bir makine ya da araç için en uygun hâle getirilmesi,
fizikselçevrenin insana uyumlaştırılması sürecidir. Bizler için ise bilgisayar
kullanırken kendi sağlığımıza zarar vermeyecek, aynı zamanda daha verimli ve
rahat çalışmamızı sağlayacak olan durum ya da duruşumuza ergonomi denir.
Kullandığımız bilgisayar, bilgisayar masası, oturduğumuz sandalye ve
bulunduğumuz mekân oldukça önemlidir.
Benzer Konular:
5.1.1 Bilişim İle Tanışıyorum Konusuna Geri Dönmek İçin TIKLAYINIZ
Benzer Konular:
5.1.1 Bilişim İle Tanışıyorum Konusuna Geri Dönmek İçin TIKLAYINIZ
Yorumlar
Yorum Gönder