Ana içeriğe atla

5.2.10 A BİLGE KUNDUZ İLE TANIŞIYORUM


5.2.10 A BİLGE KUNDUZ İLE TANIŞIYORUM

SÜRE: 75 DK.

KAZANIMLAR
5.5.1.4. Problem çözme sürecinde takip edilmesi gereken adımları fark eder.
5.5.1.1. Günlük hayatta karşılaştığı problemlere çözüm önerileri getirir.
5.5.1.2. Verilen bir problemi uygun adımları kullanarak çözer.
Bir problemi çözmek için farklı algoritmalar tasarlanabileceği vurgulanır.
5.5.1.5. Verilen bir problemi analiz eder.

ANAHTAR KELİMELER
Problem Çözme Süreci, Problem Çözme Adımları, Günlük Yaşam Problemi

BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİLERİ
Algoritmik düşünme, Ayrıştırma, Veri Çözümleme

MATERYALLER
5.2.10.A1 - Bilge Kunduz Soruları Yansıtma
5.2.10.A2 - Bilge Kunduz Soruları Çıktı

HAZIRLIK
•Ders öncesinde Bilge Kunduz resmi İnternet adresine http://www.bilgekunduz.org/ linkine tıklayarak göz atabilirsiniz.

•5.2.10.A1 - Bilge Kunduz Soruları Yansıtma dosyasını projeksiyon veya etkileşimli tahta aracılığıyla tahtaya yansıtabilirsiniz. Eğer böyle bir imkânınız yoksa 5.10.A2 Bilge Kunduz Soruları Çıktı dosyasını renkli ya da siyah beyaz olarak sınıf mevcudunun yarısı kadar çoğaltabilirsiniz.

UYGULAMA
1. Bilge Kunduz etkinlikleri ile ilgili öğrencilerinize kısaca bilgi verin. Bunun için Bilge Kunduz İnternet adresinden alınmış olan aşağıdaki metni kullanabilirsiniz..

“Bilge Kunduz, bilgisayar bilimini ve bilgi işlemsel düşünmeyi her yaştan öğrenciye öğretmek amacı ile oluşturulmuş, bu konudaki farkındalıkları arttırırken eğlendirmeyi de önemseyen uluslararası bir etkinliktir. Bu etkinlik kapsamında, birçok ülke aynı dönemde öğrencilerin enformatik ile ilgili yetenekleri test eden çevrimiçi bir etkinlik düzenlenmektedir.

Etkinlikteki, kısa sorulara Bilge Kunduz görevleri denmektedir. Bu görevler, enformatik konusunda hiçbir ön bilgisi olmayan kişiler tarafından yanıtlanabilir. Bu görevleri çözebilmek için öğrenciler bildiklerini gözden geçirmeli, hesaplama yapmalı, karar vermeli, neden-sonuç ilişkisi kurmalı, analitik düşünme ve problem çözme
gibi üst düzey düşünme becerilerini kullanmalıdır.

Bilge Kunduz etkinliği, sadece genç öğrencilere değil, tüm insanlara ulaşmayı hedeflemektedir. Herkesin her türlü teknolojik cihaza sahip olduğu günümüzde, insanları enformatik konusunda bilinçlendirmek son derece önem teşkil etmektedir. Etkili teknoloji kullanımının yanı sıra bilimsel olarak insanların teknoloji deneyimlerini
arttırmak bilişim konusunda çalışanların hedefi olmalıdır.”

Bu etkinlikte Bilge Kunduz soruları biraz daha renkli bir şekilde yeniden düzenlenmiş ve sizin için daha eğlenceli bir hâle getirilmiştir.

2. Bilge Kunduz sorularını yansıtarak ya da dağıtacağınız fotokopiler üzerinden öğrencilerle birlikte çözün.

5.2.10.A1 - BİLGE KUNDUZ SORULARI

1. HANGİ TUŞ?

Ali, aşağıdaki şekildeki gibi tuşları olan bir mobil telefon ile arkadaşına, bir ismi mesaj olarak göndermek istemektedir. Aynı tuşa birkaç kez basıldığında
harfler ekranda gözükmektedir. Örneğin, C harfi için 2 tuşuna 3 kere basmak gerekmektedir. CAN kelimesini yazmak için ise 2 tuşuna 3 kere, sonra 2 tuşuna bir kere ve son olarak 6 tuşuna iki kere basılmalıdır. Ali, 7 kez tuşa basarak arkadaşının ismini mesaj olarak göndermiştir.
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi gönderdiği isimdir?
A) Irmak B) Kaya C) Melek D) Tufan

Sorunun çözümü: Doğru yanıt KAYA seçeneğidir.
IRMAK ismi için I=3, R=3, M=1, A=1, K=2 toplamda 10 tuşa basmak gerekir.
KAYA ismi için K=2, A=1, Y=3, A=1 toplamda 7 tuşa basmak gerekir.
MELEK ismi için M=1, E=2, L=3, E=2, K=2 toplamda 10 tuşa basmak gerekir.
TUFAN ismi için T=1, U=2, F=3, A=1, N=2 toplamda 9 tuşa basmak gerekir.

2. AYŞE’NİN BİLEKLİĞİ

Ayşe’nin bilekliğinin ipi kopmuş, boncuklar yan yana dizildiğinde böyle görünüyor. Sizce kopmadan önce hangisi Ayşe’nin bilekliği olabilir?

Sorunun Çözümü: Doğru yanıt B seçeniğidir. Çözümü bulmak için geometrik şekillerin birbiri ardına takip ettiği sıraya dikkat ettik.

3. BALIK ÇİZİYORUM



Bilgisayarımızda bir resim düzenleme programımız var ve bu programda herhangi bir şekli parçalarına ayırma, bu parçaları kopyalama ve kopyaları
farklı yerlere taşıma gibi işlemler yapabiliyoruz. Ve hatta bir şekli yatay ve dikey olarak döndürme işlemini de gerçekleştirebiliyoruz. Programda
elimizde çeşitli renkli parçalardan oluşan bir balık resmimiz var. (Soruyu sormadan önce öğrencilerin soruyu daha kolay anlamaları için aşağıdaki balık şekli üzerindeki parçaların hangisinin kopyalandığını, taşındığını veya döndürülmüş olabileceğini tartışınız.)
Soru: Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer alan parçalar balık resmini oluşturmak için yeterlidir?



Sorunun Çözümü:
A seçeneğinde, balığın ağzı ve gözü eksiktir.
B seçeneğinde verilenler ile balık bütün olarak oluşturulamaz.
C seçeneğinde de göz bulunmuyor.
D seçeneğinde verilenler ile bir balık şekli oluşturulabilir. ( Yanıt öğrencilere açıklandıktan sonra, parçalara hangi işlemlerin uygulanması sonucunda bir balık oluşturulabileceğini tartışınız.)

4. BİLET KUYRUĞU



Dört arkadaş: Aylin, Efe, Nazan ve Hakan bir filme bilet almak için sıraya girdiler. Bilet kuyruğu ile ilgili bazı bilgiler aşağıda verilmiştir;
1) Hakan sıranın başında değil.
2) Nazan Efe’nin hemen önünde.
3) Aylin sırada Hakan’ın arkasında.

Soru; Yukarıdaki bilgiler göz önünde bulundurulduğunda, sırada üçüncü olan kimdir?

A) Efe B) Nazan C) Aylin D) Hakan

Sorunun Çözümü: Hakan birinci değildir ve Aylin de sırada Hakan’ın arkasındadır, bu durumda Hakan’ın ikinci ya da üçüncü olabilir. Nazan Efe’nin hemen önündedir ve Aylin sırada Hakan’dan sonradır. Bundan çıkan sonuç, Nazan ve Efe birinci ve ikinci pozisyonlardadır (sıradadır). Hakan üçüncü ve Aylin sonuncudur. Yanıt D.

5. PİRAMİT SATIRLARI



İşlem makinesi ilk satırdaki 4 rakamı girdi olarak almaktadır. Her satırda makine sayılar arasındaki farkı hesaplamaktadır. Aşağıdaki resimde örnek bir işlem verilmiştir.
Buna göre aşağıdaki rakamlardan hangileri girdi olarak alınırsa son satırda sonuç “0” olur?

A) 13 9 7 6
B) 16 9 4 1
C) 13 8 4 2
D) 5 5 5 1

Sorunun Çözümü: B şıkkındaki sayılar girdi olarak alındığında sonuç “0” olacaktır. Doğru yanıt B seçeneğidir.

6. DOĞRULUK



Bilge Kunduz sadece Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri doğruları söylerken diğer günlerde her zaman yanlış bilgi vermektedir. Bugün için “Yarın, doğruları söyleyeceğim” demiştir.
Buna göre bugün günlerden hangi gündür?

A) Salı B) Cuma C) Cumartesi D) Pazar

Sorunun Çözümü: “Yarın, doğruları söyleyeceğim” cümlesi ancak yanlış bilgi verdiği peş peşe iki günden, ilkinde söylendiği zaman yukarıdaki kurallara uymaktadır. Cumartesi günü kurulan bu cümle doğru bilgi değildir ve ertesi günde (Pazar günü) yanlış bilgi verme günüdür.Doğru yanıt C seçeneğidir.

7. ALIŞVERİŞ



Çınar, arkadaşı Bulut’u ziyaret eder. Arkadaşına hediye olarak bir parça kunduz peyniri almıştır. Bulut hediyenin fiyatını öğrenmesin diye fişin bir kısmını koparmıştır. Ama yine de Bulut ücreti öğrenebilmektedir. Fişin şekilde gösterilen hangi kısımları ile peynire yapılan ödeme miktarı hesaplanabilir?

A) A B) A ve B C) C D) C ve D

Sorunun Çözümü: Bir ürünün fiyatını hesaplamak için birim fiyatı ile ağırlığını çarpmamız gerekir. Bu nedenle doğru yanıt B seçeneğidir.

8. BÜYÜKADA



Büyükada’da yaşayan Bilge Kunduz ulaşım için otobüs kullanmaktadır. Ağaç, Orman ve Akarsu bölgelerine giden otobüslerin numaraları aşağıda
verilmiştir. Otobüs numaraları bölge adında yer alan karakterlere göre belirlenmektedir.
Ağaç 9397
Orman 12496
Akarsu 989205
“Çamur” bölgesine gidebilmek için Bilge Kunduz’un hangi numaralı otobüse binmesi gerekir?

A) 79452 B) 78524 C) 60983 D) 69431

Sorunun Çözümü: Soruda verilen bilgilere göre 7 = Ç, 9 = A, 4 = M, 5 = U ve 2 = R’ dir. Buna göre doğru yanıt A seçeneğidir.

9. ZIP ZIP BİLGE KUNDUZ



Bilge Kunduz farklı şekillerde hareket ediyor. Hareket etmeye tam ortadan başlayacak. Sırayla sağa ve sola olmak üzere toplamda beş hamle yapacak:
Önce sağa, sonra sola, sonra sağa, sonra sola ve sonunda tekrar sağa... Bilge Kunduz her seferinde 1, 2, 3, 4 veya 5 kare ilerleyebilir. İlerleyeceği kare sayısını yalnızca bir kez kullanabilir. Örneğin, 2 kare sağa, 1 kare sola, 5 kare sağa, 4 kare sola ve 3 kare sağa gidebilir. Sonunda başladığı kareden 2 - 1 + 5 - 4 + 3 = 5 kare sağa ilerlemiş olacaktır.

Soru; Belirtilen hareket serisinden sonra Bilge Kunduz’un erişebileceği dört kare A, B, C ve D harfleriyle işaretlenmiştir. Bunlardan biri yanlıştır. Buna göre Bilge Kunduz hangi kareye ilerleyemez?

A) A konumu B) B konumu C) C konumu D) D konumu

Sorunun Çözümü: Doğru yanıt (C) seçeneğidir. Sağa ilerlemeyi artı, sola ilerlemeyi eksi olarak düşünelim.
(A) pozisyonuna şöyle erişilebilir: 5-4+3-2+1 = 3.
(B) pozisyonuna şöyle erişilebilir: 1-5+2-3+4=1.
(D) pozisyonuna şöyle erişilebilir: 5-3+4-1 + 2=7.

Bilge Kunduz (C)’ye erişemez çünkü seride 3 tek sayı ve 2 çift sayı vardır. Bu sayılar toplama ve/veya çıkarma olarak bir araya geldiklerinde, sonuç tek sayı olacaktır. Hâlbuki (C) -2 pozisyonundadır ve çift sayıdır. Dolayısıyla, hiçbir hareket serisi (C)’de bitmez.

10. HAYALİMDEKİ ELBİSE



Bilge Kunduz hayalindeki elbiseyi almak istemektedir. Almak istediği elbisenin özellikleri aşağıdaki gibidir:
• Kısa kollu olmalıdır.
• 3’ten fazla düğmesi olmalıdır.
• Kollarında yıldız olmalıdır.
Dört markaya ait satılan elbiseler vitrinde gösterilmektedir.
Soru; Bilge Kunduz’un almak istediği elbiseyi hangi marka satmaktadır?

A) Bilge Koton B) Şık Bilge C) B ve B D) Bilge Batik

Sorunun Çözümü: Kısa kollu, 3’ten fazla düğmesi olan ve kollarında yıldız olan elbise B&B mağazasında satılmaktadır. Bu nedenle doğru yanıt C seçeneğidir.




Benzer Konular:

Bilge Kunduz Etkinliğine Katılım Aşamaları İçin TIKLAYINIZ

Yorumlar

Popüler Yayınlar

5. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersi Haftalık Konu Materyalleri

  5. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersi 1. Dönem Haftalık Konu Materyalleri 1. Hafta - Bilişim İle Tanışıyorum 2. Hafta - Bilgisayarımda Gördüklerim Görmediklerim 3. Hafta - Dosya Yönetimi   4. Hafta - Etik Değerler 5. Hafta - Dijital Yurttaşlık 6. Hafta - Dijital Zorba, Karşımda Durma! 7. Hafta - Gizli ve Güvenli Mi? 8. Hafta - Bilgi Bağları 9. Hafta - İnternet'te Arama, Bilgilerimi Tarama 10. Hafta - Araştırma - Kaynak Doğrulama 11. Hafta - İletişim Teknolojileri ve İşbirliği 12. Hafta - Görsel İşleme Programları 13. Hafta - Kelimeleri Nasıl İşlerim 14. Hafta - Sunum Yapıyorum 15. Hafta - Dijital Ürün Oluşturuyorum 16. Hafta - Ürünlerimizi Değerlendiriyoruz 17. Hafta - Sınıf Dergimiz Sahnede 18. Hafta - Genel Tekrar  5. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersi 2. Dönem Haftalık Konu Materyalleri 1. Hafta -  Bulmaca Buldurmaca 2. Hafta -  En İyi Çözümü Buldum 3. Hafta -  Yönergeleri Takip Et  4. Hafta -  Ver Elini Veri 5. Hafta -  Mantıklı Düşün...

Dosya Uzantıları Eşleştirme Oyunu ( 5 ve 6. Sınıflar İçin)

  Dosya Uzantıları eşleştirme oyunu ile dosya uzantılarını daha zevkli bir şekilde öğrenebilirsiniz Benzer Konular  Bilişim Teknoloji Dersi İle İlgili Online Testler İçin TIKLAYINIZ (Tüm Online Testler İçin Linkine tıkladıktan sonra açılan sayfanın en altındaki "Diğer Yayınlara" tıklayarak diğer sayfadaki online testlere ulaşabilirsiniz)

Bilişim ve İnternet Kulübü Yıllık Planı

  Bilişim ve İnternet Kulübü yıllık planı, tüzük, öğrenci liste şablonu, aylık ve dönem sonu raporları aşağıdaki linkte yer almaktadır. KULÜP YILLIK PLANI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYINIZ Kulüp Çalışmaları: Ressam Robot Çalışması İçin TIKLAYINIZ Zıplayan Robot İçin TIKLAYINIZ Tospaa İle Bilgisayarsız Kodlama İçin TIKLAYINIZ Compute it uygulaması için TIKLAYINIZ Bilge Kunduz Etkinliğine Katılım Aşamaları İçin  TIKLAYINIZ Code.Org Nedir? Öğretmen Hesabı Nasıl Oluşturulur? Nasıl Sınıf Eklenir? Öğrenci Nasıl Eklenir? Öğrenci Takibi Nasıl Yapılır? Konusu İçin TIKLAYINIZ Mblock ile Dijital Boy Ölçer İçin TIKLAYINIZ Mblock ile Akıllı Otopark Yapımı İçin TIKLAYINIZ Tüm Scratch Örnekleri İçin  TIKLAYINIZ Tüm Mblock ile Arduino Örnekleri İçin  TIKLAYINIZ (Tüm Scratch Örneklerine tıkladıktan sonra açılan sayfanın en altındaki "Diğer Yayınlara" tıklayarak diğer sayfadaki scratch örneklerinede ulaşabilirsiniz)