Ana içeriğe atla

Kayıtlar

5.1.8 Ağ Bileşenleri Sepeti Etkinliği

SÜRE: 10 dk. KAZANIMLAR 5.3.1.2. Bilgisayar ağlarına ilişkin temel kavramları ve bilgisayar ağ türlerini açıklar.    "LAN, WAN, WLAN ve bulut gibi kavramlar üzerinde durularak ağlar özelliklerine göre karşılaştırılır." ANAHTAR KELİMELER Ağ Bileşenleri, Modem, Ağ Kablosu, Ağ Kartı, İnternet HAZIRLIK Etkinlik sınıf içinde geniş bir alanda, koridorda ya da uygun boş bir alanda yapılabilir. Bunların mümkün olmadığı bir durumda sınıf içinde çember olmadan da gerçekleştirilebilir. Etkinlik sandalye ya da minderle de yapılabilir. UYGULAMA Öğrencilere çember oluşturmaları söylenir ve “Şu anda bir çemberdeyiz. Bu çemberi bir bilgisayar ağına benzetecek olursak bu ağ hangi bileşenlerden oluşuyor olabilir? Bir bilgisayar ağı oluşturmak için nelere gereksinim duyarız?” soruları sorulur. Öğrencilerin yanıtları alındıktan sonra bu yanıtları unutmamaları söylenir. Her öğrenciye sırasıyla “modem”, “ağ kablosu”, “ağ kartı” ve “İnternet” isimlerinden biri verilir ve bu isimler

5.1.8 Elden Ele Paylaş Etkinliği

SÜRE: 10 dk. KAZANIMLAR 5.3.1.2. Bilgisayar ağlarına ilişkin temel kavramları ve bilgisayar ağ türlerini açıklar.       "LAN, WAN, WLAN ve bulut gibi kavramlar üzerinde durularak ağlar özelliklerine göre karşılaştırılır." 5.3.1.1. Bilginin ağlar arasındaki yolculuğunu keşfeder. ANAHTAR KELİMELER Ağ, Dosya Paylaşımı, Dosya Transferi MATERYALLER Küçük Top HAZIRLIK Etkinlik sınıf içinde geniş bir alanda, koridorda ya da uygun boş bir alanda yapılabilir. Bunların mümkün olmadığı bir durumda sınıf içinde çember olmadan da gerçekleştirilebilir. UYGULAMA 1. Öğrencilerinizle birlikte çember olun. 2. Elinizdeki topu göstererek öğrencilere “Bu topu kullanarak arkadaşlarımıza bazı şeyler göndereceğiz.” yönergesini verin. 3. Ve elinizdeki topu çemberdeki öğrencilerden birine gönderin. Topu göndermeden önce göndereceğiniz kişi ve nesnenin ismini söyleyin. (“Ali, sana kalem gönderiyorum. Ceren, sana defter gönderiyorum.” vb.) Dosya Transferi: Bir süre sonra

5.1.7 Siber Tuzaklar Etkinliği

SÜRE: 35 dk. KAZANIMLAR 5.2.3.2. Gizli kalması gereken bilgi ile paylaşılabilecek bilgiyi ayırt eder. Öğrenciler paylaştıkları bilgilerin niteliği konusunda sorumlu davranmaya teşvik edilir. ANAHTAR KELİMELER Siber, Kişisel Bilgiler, Güvenlik MATERYALLER 5.1.7.D1 - Siber Tuzaklar Videosu (http://www.eba.gov.tr/video/izle/47943f13fb2849bb04ecf885e6d67d600f1498e0b4001) 5.1.7.D2 - Siber Tuzakları Nasıl Anlarım? Afişi Yapıştırıcı HAZIRLIK Derse girmeden önce etkileşimli videoyu http://www.eba.gov.tr/video/izle/47943f13fb2849bb04ecf885e6d67d600f1498e0b4001 linki üzerinden indiriniz ve hazır bulundurunuz. 5.2.3.D2 - Siber Tuzakları Nasıl Anlarım? afişinin çıktısını alınız. UYGULAMA Öğrencilere, “Siber Tuzaklar” ile ilgili kısa bir video izleyeceklerini söyleyiniz ve http://www.eba.gov.tr/video/izle/47943f13fb2849bb04ecf885e6d67d600f1498e0b4001 linkten “Siber Tuzaklar” videosuna erişiniz. Videoyu izlerken soruların belirdiği yerlerde videoyu durdurunuz. Bu işlem

5.1.7 Sır Gibi Saklı Etkinliği

SÜRE: 10 dk. KAZANIMLAR 5.2.3.1. Gizlilik açısından önemli olan bileşenleri belirler. Şifre (parola) güvenliği, kişisel bilgilerin güvenliği, mahremiyet gibi kavramlar üzerinde durulur. ANAHTAR KELİMELER Güçlü Şifre, Gizlilik, Kişisel Bilgiler MATERYALLER 5.1.7.C1 - Sır Gibi Saklı Çalışma Kâğıdı HAZIRLIK 5.1.7.C1 - Sır Gibi Saklı çalışma kâğıdını öğrenci sayısı kadar çoğaltarak derse girmeden önce inceleyiniz. Etkinlik öncesinde her öğrenciye bir tane olacak şekilde dağıtınız. UYGULAMA 1. Etkinliğe başlamadan önce “Ahmet Amca e-posta hesabı için güvenli bir şifre oluşturmuştur. Şifresini unutmaması için öncelikle “Samsunlu” kelimesiyle kodlamıştır. Ardından aşağıdaki adımları izlemiştir” şeklinde etkinliğin amacını belirtiniz. 2. Öğrencilere 1. karakterin şifre yazma metotlarına göre hangi kurala uygun olduğunu sorunuz ve aldığınız yanıtlara göre doğru cevabı belirleyip hemen altındaki boş kısıma yazmalarını isteyiniz. Örnek: Büyük Harf kullanılmıştır. 3.

5.1.6 Dijital Yurttaşlık Sözleşmesi Etkinliği

SÜRE: 35 dk. KAZANIMLAR 5.2.1.2. Bilişim teknolojileri ile İnternet’i kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar.      "Bilgisayar laboratuvarı, İnternet ve bilişim teknolojilerinin kullanım süreçlerinde kurallara uygun davranılması gerektiği vurgulanır." 5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda başkalarının haklarına saygı duymayı bilir. 5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder.       "Etik kurallara uyulmaması durumunda karşılaşılacak durumlara yönelik örnekler üzerinde durularak adil kullanım ilkelerinden bahsedilir." ANAHTAR KELİMELER Dijital Yurttaşlık MATERYALLER 5.1.6.B1 - “Dijital Yurttaşlık Sözleşmesi” Görseli 2 adet büyük kâğıt ya da karton Yapıştırıcı (Bant vb) Renkli boya kalemleri HAZIRLIK Dijital yurttaşlık görselini çıktı alarak büyük bir kartın veya kâğıdın üzerine yapıştırın. Daha sonra bu materyali tahtaya veya tüm öğrencilerin görebileceği bir yere asın. Şayet bir karto

5.1.6 Çevrimiçiyken Zorbalıklarla Baş Etme Etkinliği

SÜRE: 40 dk. KAZANIMLAR 5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda başkalarının haklarına saygı duymayı bilir. 5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder. Etik kurallara uyulmaması durumunda karşılaşılacak durumlara yönelik örnekler üzerinde durularak adil kullanım ilkelerinden bahsedilir. ANAHTAR KELİMELER Dijital Zorbalık, Dijital Yurttaşlık MATERYALLER Kâğıt ve kalem (grup sayısı kadar) HAZIRLIK Etkinlikte her grup için ayrı bir içerik/ürün kurgulanmıştır. Sınıf içi uygulamada, yönergede yer aldığı gibi tüm etkinlikleri uygulayabilir ya da seçtiğiniz tek bir etkinliği tüm gruplar için gerçekleştirebilirsiniz. UYGULAMA Öğrencilere, daha önceki derslerde ‘Dijital Zorbalık’ kavramı ile ilgili paylaştığınız bilgileri ve izlediğiniz videoyu kısaca hatırlatın. Aşağıdaki soruları sorun ve etkinliğe giriş yapın. •• Dijital yurttaşlık ne demekti? Neler hatırlıyorsunuz? •• Daha iyi bir dijital yurttaş olmak için, hangi kurallara uymamız gerekir

5.1.5 Dijital Ayak İzi Etkinliği

SÜRE: 20 dk. KAZANIMLAR 5.2.2.2. Dijital kimliklerin gerçeği yansıtmayabileceğini fark eder.    "Çevrimiçi ortamlarda dürüst olma ve sahte kimlikler oluşturmama üzerinde durulur." 5.2.2.3. Dijital paylaşımların kalıcı olduğunu ve kendisinden geride izler bıraktığını fark eder. ANAHTAR KELİMELER Dijital ayak izi MATERYALLER 5.1.5.D1 - Dijital Ayak İzi Testi HAZIRLIK Dijital Ayak İzi testi yazıcıdan öğrenci sayısı kadar çıkarılır ve tüm öğrencilere dağıtılır. UYGULAMA E-Devlet sunusu/kartı uygulaması bittikten sonra öğrencilere aşağıdaki sorular yöneltilir; •• İnternet’te kendiniz ile ilgili hangi bilgileri paylaşıyorsunuz? •• Sizinle ilgili İnternet’te arkadaşlarınız hangi bilgilere ulaşabilirler? (Adres, telefon, okul ismi, hobileri, en yakın arkadaşları, boş zamanlarında neler yaptıkları vb.) •• Ailenizden izin alarak paylaştığınız bir bilgi ya da fotoğraf var mı? •• İnternet’te herhangi bir şey paylaşırken, nelere dikkat edersiniz? Sorular