Ana içeriğe atla

5.1.5 Dijital Yurttaş Zihin Haritası

Dijital Yurttaş Zihin Haritası


SÜRE: 30 dk.

ANAHTAR KELİMELER
Yurttaş, Dijital Yurttaş, 9 yurttaşlık boyutu

MATERYALLER
5.1.5.A2 - Dijital Yurttaş Görselleri

HAZIRLIK
Derse hazırlık olarak Yurttaş ve Dijital Yurttaş görsellerinden birer adet tam sayfa A4 kâğıdına çıktı alın.
UYGULAMA
1. Etkinliğe başlamadan önce isteğe bağlı olarak öğrencilere zihin haritasının ne olduğuna ilişkin kısa bir bilgi verebilirsiniz.
Zihin Haritası, bir konu hakkında, özgür bir şekilde, çok sayıda fikir üretmek ve akla gelen her türlü düşünceyi değerlendirmek için beyne egzersiz yaptırmaktır. Herhangi bir kavram, bilgi, düşünce üzerine aklınıza gelen anahtar sözcük ve imgeleri kâğıt üzerine aktarırsınız. Bu yöntem, hem bilgiyi hatırlamanızı kolaylaştırır, hem çağrışım yaptırarak yeni kelimeler, fikirler bulmanızı sağlar.
2. Tahtayı iki eşit bölüme ayırın ve birinci bölüme Yurttaş görselini yapıştırın.
3. Öğrencilere “Hepimiz bu ülkede yaşayan ve eşit haklara sahip vatandaşlar yani yurttaşlarız. Birlikte yaşayan yurttaşlar olarak, bazı toplumsal kurallara ya da yasaların belirlediği kurallara uymak zorundayız. Daha iyi bir yurttaş olmak için, sizce insanlar birbirlerine nasıl davranmalı?”
sorusunu yöneltin. Sırayla herkesin aklına gelen ilk yanıtı söylemesini isteyerek “Doğru ya da yanlış fark etmez. Aklımıza gelen her şey önemli! Kimse kimsenin söylediği şey hakkında yorum yapmayacak. Aklınıza hemen bir şey gelmiyorsa pas deyip yanınızdaki arkadaşınıza sıranızı
verebilirsiniz.” diye bildirimde bulunun.
4. Sonrasında 10 saniye boyunca hiçbir şey söylemeden, ‘Yurttaşlık’ üzerine düşünmelerini isteyin.
5. Daha sonra aşağıdaki açıklamayı yapın ve öğrencilerin söyledikleri kelimeleri görselden oklar
çıkararak tahtaya yazın.

Örnek:
Yalan söylememek, hırsızlık yapmamak, dolandırıcılık yapmamak, hakaret etmemek, trafik kurallarına uymak, nezaket kurallarına uymak, sıraya girmek, çevreyi korumak ve kirletmemek, başkalarının haklarına saygı duymak, doğaya saygı duymak gibi…

Öğrencilerin söyleyecekleri bittikten sonra, tahtanın diğer yarısına -yine birinci bölümde olduğu gibi- Dijital Yurttaş görselini yapıştırın. Öğrencilere, bu sefer aşağıdaki açıklamalar ile soruyu sorun ve yine 10 saniye boyunca hiçbir şey söylemeden ‘Dijital Yurttaşlık’ üzerine düşünmelerini isteyin.
İnternet aracılığı ile dünyanın dört bir yanından birbirine bağlanan insanlar aynı çevrimiçi ortamı paylaşırlar. Tıpkı, bizim aynı ülkeyi, aynı şehri paylaştığımız gibi. Buna dijital ya da siber dünya da diyebiliriz. Ve çevrimiçi ortamda da, gerçek hayatta olduğu gibi bazı kurallar vardır. Dijital ortamı
paylaşan herkesin bu kurallara uyması beklenir. İşte buna da “dijital yurttaşlık” diyoruz. Yani, gerçek hayatta uymamız gereken tüm kurallara İnternet’te gezinirken de uymamız gerekir. Peki, sizce internet ortamındayken, iyi bir dijital yurttaş olmak için birbirimize nasıl davranmalıyız?
6. Öğrencilerin söyledikleri kelimeleri görselden oklar çıkararak tahtaya yazın. Daha sonra, aşağıdaki
bilgileri paylaşarak, etkinliği tamamlayın.

İnternet ortamındayken, dijital yurttaşlık kurallarına uymamız hem kendimiz hem de o ortamı paylaşan herkes için çok önemlidir. Bunun için gerçek hayatta yapmayacağımız hiçbir şeyi İnternet ortamında da yapmamalıyız. Eğer, dijital yurttaşlık kurallarına uymaz isek, zorbalık yapmış oluruz. Dijital zorba olmamak için uzak durmamız gereken davranışları hiç unutmayalım:
•• Başkalarına hoşlarına gitmeyecek sözler söylemek,
•• Başkalarının kişisel bilgilerini yayınlamakla tehdit etmek,
•• Onur kırıcı sözler söylemek,
•• İzinsiz bir şekilde, başkasına ait bir içeriği ve fotoğrafı kullanmak/yayınlamak,
•• Kaba sözler içeren mesajlar göndermek, yorumlar yapmak,
•• İnsanlara hoşlanmadıkları isim ve sıfatlarla hitap etmek,
•• Doğru olmayan bilgiler ile profiller oluşturmak ve bu profiller üzerinden paylaşımlar yapmak,
•• Gerçek dışı bilgiler yaymak,
•• Başkaları hakkında asılsız haberler yaymak ya da bu konuda yorum yapmak,
•• Başkalarının şifre ve kişisel bilgilerinin gizliliğine saygı duymamak ve bu tür bilgileri ele geçirmeye çalışmak.

Yurttaş ve Dijital Yurttaş Görsellerini İndirmek İçin TIKLAYINIZ

Benzer Konular:

5.1.5 Dijital Yurttaşlık Konusuna Geri Dönmek İçin TIKLAYINIZ

Yorumlar

Popüler Yayınlar

Osmanlı Fethi Programı İçin Davetiye Örnekleri

 Osmanlı Fethi için düzenlenecek program için davetiye örnekleri aşağıdaki linktedir. Dosya türü psd'dir. Photoshop programı ile düzenleme yapabilirsiniz. Davetiyenin PSD halini İndirmek için TIKLAYINIZ Davetiye -2 'nin PSD halini İndirmek için  TIKLAYINIZ Benzer Konular: Diğer Photoshop Çalışmalarım İçin TIKLAYINIZ (Tüm  Photoshop Çalışmalarım  İçin Linkine tıkladıktan sonra açılan sayfanın en altındaki "Diğer Yayınlara" tıklayarak diğer sayfadaki  Photoshop Çalışmalarına  ulaşabilirsiniz)

5.1.2 B Çalışma - Klavye Tuşlarını Tanıyorum Etkinliği

Klavye Tuşlarını Tanıyorum Etkinliğinde Yönergede Yazan Tuşları Önce Bulup Daha Sonra İstenilen Renge Boyayalım. Klavye görselindeki tuşları bularak yönergede istenen renge boyayınız. 1. Kısa yol ve simge seçimi için kullanılan kontrol tuşlarını SARI renge boyayalım. 2. Yazı yazarken boşluk bırakmaya yarayan tuşu bulalım ve KIRMIZI renge boyayalım. 3. Yazı yazarken paragraf başı bırakmaya yarayan tuşu bulalım ve KAHVERENGİ renge boyayalım. 4. Sola (geriye) doğru silmek için kullanılan tuşu bulalım ve LACİVERT renge boyayalım 5. Yazı karakterlerinin (harflerin) bulunduğu tuşları YEŞİL renge boyayalım 6. Sayı yazmak için kullanılan tuşları bulalım ve MAVİ renge boyayalım. 7. Sürekli büyük harf veya küçük harf yazmak için kullanılan tuşu MOR renge boyayalım. 8. Sayıların üzerindeki karakterleri yazmamızı sağlamak için sayı tuşu ile birlikte basılan tuşları bulalım ve AÇIK MAVİ renkte boyayalım . 9. Sadece yön tuşlarını SİYAH renge boyayalım. 10. Onaylama veya yazı yazark...

6.2.9 D MERHABA DÜNYA

SÜRE: 35 DK KAZANIMLAR 6.5.2.1. Blok tabanlı programlama aracının arayüzünü ve özelliklerini tanır. Açık kaynak kodlu veya ücretsiz erişilebilen programlama platformları kullanılabilir. 6.5.2.2. Blok tabanlı programlama aracında sunulan bir programın işlevlerini açıklar. ANAHTAR KELİMELER Scratch, Programlama HAZIRLIK Proje adımlarını etkileşimli tahta veya projeksiyon cihazı yardımıyla öğrencilere gösteriniz. Bilgisayar dersliğinde iseniz öğrenciler uygulamayı kendi bilgisayarlarında yapabilirler. Sınıfta iseniz öğrencilerin, öğretmen bilgisayarı aracılığıyla programı deneyimlemelerini sağlayınız. UYGULAMA Aşağıdaki adımları anlatarak öğrencilerle Merhaba Dünya projesini eş zamanlı olarak uygulayın İlk olarak kedimizi hareket ettirerek başlayalım. ‘10 adım git’ bloğunu sürükleyerek programlama alanına getirelim. Bloğun üzerine çift tıklayın. Kedi ileriye gidecek. Birkaç kez deneyebilirisiniz. Görünüm grubundan ‘Hello de 2 saniye’ bloğunu ilk bloğumuzun altına ekleyelim. Hello ya...